Sote 19.4.2017 - 14:18
Facebook (7)Twitter (58)

Pöysti: Digi-sote vaatii 2 miljardin investointiohjelman

Alivaltiosihteeri Tuomas Pöystin mukaan sote-säästöjen toteutumiseksi tarvitaan lähes kahden miljardin euron investointi-ohjelma sote-digin rakentamiseen.  (Kuva: Liisa Takala)

Alivaltiosihteeri Tuomas Pöystin mukaan sote-säästöjen toteutumiseksi tarvitaan lähes kahden miljardin euron investointi-ohjelma sote-digin rakentamiseen. (Kuva: Liisa Takala)

Jotta hallituksen tavoittelemiin kolmen miljardin sote-säästöihin työn alla olevalla sote- ja maakuntauudistuksella päästään, niin jonkun tahon on kaivettava kukkaroa ja syvältä. Digitalisointiin sijoitettujen panosten uskotaan kuitenkin koituvan kansantalouden hyväksi.

Uudistuksen vetäjän, alivaltiosihteeri Tuomas Pöystin mukaan sote-palvelujen digitalisointiin tarvitaan kahden miljardin euron suuruinen investointiohjelma. Kaikki raha ei toki ole uutta rahaa alalle, mutta sitäkin tullaan tarvitsemaan.

-Me tarvitaan melkein kahden miljardin investointiohjelma ja sillä me saadaan hyödyt kymmenen vuoden kuluessa. Meidän laskelmien mukaan hallituksen tavoittelemista kolmen miljardin säästöistä palveluintegraatiosta noin kaksi miljardia euroa on riippuvaisia digitaalisesta tekniikasta.

-Tälläkin hetkellä sote-ICT:n käytetään rahaa vuositasolla 550 miljoonaa euroa, josta aitoa investointiluonteista rahaa on 80 miljoonaa rahaa ja loput menevät ylläpitoon. Investoinnit voidaan osittain rahoittaa sieltäkin, mutta jotta päästään nopeasti käyntiin, tarvitaan alkuinvestointia, Tuomas Pöysti arvioi tänään STM:n web-seminaarissa.

Uusia tapoja toimia

Tällä hetkellä julkisen terveydenhuollon ICT-kustannukset ovat vuodessa noin 550 miljoonaa euroa. Säästöjä on arvioitu syntyvän vuositasolla muun muassa 10-15 prosenttia kustannussäästöinä (50-60 me), potilastietojärjestelmien käytettävyyden paranemisen myötä (80 me) ja uusilla digipalveluilla (väh. 100 me).

-Tulevaisuudessa voidaan päästä siihen, että järjestelmä antaa suoraan lähetteen labraan ja selvissä tapauksissa reseptin apteekkiin. Tämä ei kuitenkaan ole käsikauppalääkkeillä tehtävää itsepuoskarointia, vaan takana on aina ammattilaiset, Pöysti muistutti digi-hyötyjä esitellessään.

Kaikkia palveluita ei parhaimmillakaan ICT-palveluilla hoideta. Ihmisiäkin hoitotyössä tarvitaan.

-Meidän pitää pyrkiä siihen, että kaikki henkilöresurssi ei mene sinne hoitoketjun alkupäähän, vaan siellä asiakas voi itsearvioinnin kautta tehdä itse oikeita valintoja. Silloin saamme henkilöresurssit kohdennettua oikein ammattitaitoa vaativiin tehtäviin, Pöysti arvioi.