KUVA: VILLE MIETTINEN

EU:n komissio tulee todennäköisesti valittamaan EU-tuomistuimen ratkaisusta, joka kumosi komission arvion Slovakian terveydenhuoltojärjestelmän luonteesta ei-taloudellisena. Tällaisia arvioita on ollut esillä työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) edustajien ja joidenkin jäsenmaiden kollegojen käymissä epävirallisissa keskusteluissa.

Komissiolla on kaksi kuukautta aikaa valittaa ratkaisusta. Jos se valittaa, lopullisen ratkaisun saaminen ylimmästä tuomioistuimesta kestää arviolta kaksi vuotta.

Se, että komissio on hävinnyt tämänkaltaisen ratkaisun, on uusi linjaus tuomioistuimelta.

Suomessa TEM on substanssiministeriö kilpailuoikeudellisissa asioissa ja se on hoitanut runsaasti yritystukiin liittyviä notifiointiprosesseja ja kanteluihin liittyviä prosesseja, joita varten ministeriössä on oma yksikkönsä.

Hallitusneuvos Elise Pekkala TEM:stä sanoo ministeriössä arvioidun, että EU-tuomioistuimen ratkaisu on ilmaisultaan niukka ja jättää paljon asioita avoimeksi. Lisäksi siinä on paljon kansallisia erityispiirteitä, eikä sen perusteella siten voi tehdä kovin isoja johtopäätöksiä.

Toisaalta mikäli EU-tuomioistuimen päätös jäisi voimaan myös ylimmässä tuomioistuimessa, edessä voi olla suuri prosessi kansallisten järjestelmien tarkastelussa. Seurauksia tästä voi vain spekuloida.

– Komissio ryhtyisi todennäköisesti kartoittamaan jäsenmaiden tilannetta ja kävisi läpi kaikkien jäsenmaiden sote-mallit, Pekkala totesi tiistaina EU-notifioinnin taustoja avanneessa tilaisuudessa.

Tästä luultavasti seuraisivat uudet ohjeet siitä, kuinka tuomioistuimen ratkaisua on tulkittava ja mitkä elementit on otettava huomioon.

– Tällöin saataisiin uusi tulkintalista kriteereistä, milloin järjestelmä on luonteeltaan taloudellinen ja milloin se on solidaarinen, Pekkala sanoi.

Tämän jälkeen prosessi jatkuisi ehkä ohjeilla siitä, mitkä valtiontuet ovat sallittuja ja mitkä eivät (vastaavaan tapaa kuin mitä nyt on yritystukien osalta säädetty).

Nyt edessä on Pekkalan mukaan vuosien epävarmuustila. Jos komissio valittaa, se todennäköisesti pitää kiinni kannastaan, että Slovakian järjestelmä ei ole taloudellista toimintaa.

– Todennäköisesti ollaan lähellä tilannetta, että emme saa mitään vastausta kahteen vuoteen. Mutta tämä on siis vain arvailua, korostaa Pekkala.

”Kauhun tasapaino”

Suomessa keskustelu EU-komission notifikaation hakemiseksi virisi tammikuussa. Korkein hallinto-oikeus antoi valinnanvapauslain luonnoksesta lausunnon, jossa se kehotti lähettämään sote-lakipaketin, johon kuuluu valinnanvapaus, EU-komission käsittelyyn, koska se näki lakiluonnoksen jättävän epäselväksi, ovatko maakuntien liikelaitokset taloudellisia vai ei-taloudellisia toimijoita.

Hallitus ilmoitti jo tammikuussa että notifikaatiota ei tehdä, eikä Slovakia-ratkaisu helmikuussa muuta tilannetta hallituksen silmissä.

Sote-uudistuksen valmistelun johdossa asetelma järjestelmien statuksen osalta EU:ssa nähdään ”standstill”-tilaksi, jossa ei tapahdu oikein mitään, kun ei komissio halua ottaa kantaa.

Pysähtyneisyyden tila EU-komission tulkinnassa on valtiojohdon mukaan yksi syy sille, miksi notifikaation tekeminen nyt ei auttaisi Suomen sote-uudistusta.

Hallitus on perustellut päätöstään olla tekemättä EU-notifikaatiota myös vetoamalla suunnitellun järjestelmän solidaarisuuteen. Solidaarisuusperiaate tarkoittaa, että järjestelmällä on sosiaalinen tavoite ja kattavuus, että siihen kuuluminen on pakollista, että se rahoitetaan pakollisin maksuin, että maksut eivät korreloi henkiöiden riskiä, että saatavat etuudet eivät riipu maksetuista maksuista ja että järjestelmään kohdistuu sääntely ja viranomaisvalvonta.

Myös solidaarisuusperiaate sallii tietyn määrän kilpailua, mutta mitä enemmän toimintavaltuuksia yksityisille toimijoille suodaan ja mitä enemmän on kilpailullisia elementtejä, sen lähempänä ollaan taloudellista toimintaa.

Jännite asiassa syntyy siitä, missä vaiheessa solidaarisuusperiaate murtuu ja järjestelmästä tulee taloudellinen, ja näitä asioita punnitaan oikeudessa, sanoo neuvotteleva virkamies Kirsi Talonen sosiaali- ja terveysministeriöstä.

– Tämä on äärimmäisen hienojakoista toimintaa, jossa vallitsee eräänlainen ”kauhun tasapaino”, minkä seikan perusteella toiminta keikahtaa toiselle puolelle.

Suomessa KHO on tehnyt ratkaisuja valtiontukiasioissa ensihoidossa ja potilaskuljetuksissa tapauksissa, joissa yksityiset toimijat olivat valittaneet ja kannelleet julkisen toimijan saamista eduista.

Jos Suomen tulevassa järjestelmässä kanteluja valtiontuen tai toiminnan taloudellisuuden osalta tulee, vaikutuksia on Talosen mukaan vielä erittäin vaikea arvioida.

– On tyypillistä että komission kanssa käydään asioita aika seikkaperäisesti läpi. Prosessin aikana saattaa syntyä neuvottelutulos, jossa jäsenvaltio toteaa tai komissio antaa näkemyksensä, millä muutoksilla tilanne voitaisiin ratkaista.

– Jos kantelu tulee, siinä aletaan keskustella, miltä tilanne näyttää. Komissio antaa oman näkemyksensä mahdollisista ongelmakohdista. Mutta mitkä ne konstit ovat, niitä on melkein mahdotonta spekuloida ennakkoon.

LUE MYÖS: Soten valtiontukia ratkotaan myös KHO:ssa

Aiheesta aiemmin:

Valinnanvapauslain perusteluja muutettava EU-tuomioistuimen ratkaisun vuoksi – hallitus ei edelleenkään näe notifikaatiota tarpeelliseksi

Hallitus ei vie sote-lakeja EU-käsittelyyn mutta myöntää riskit – ”Korvausvaatimukset mahdollisia”

Selvitys: Alueuudistuksen palvelukeskus vaatii EU:n hyväksynnän

Kommentti: Sote-pakettiin EU:n kokoinen riski

KHO: Sote ja valinnanvapaus vaatii EU:n käsittelyn

Sote-valmistelijat tyrmäävät KHO:n tulkinnan

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä